فایل کده

فروش فایل

فایل کده

فروش فایل

عارف تمام شده

[ad_1] عارف تمام شده فروشگاه فایل فروش

عارف تمام شده

عارف تمام شده دسته: مطالعات خانواده
بازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 122 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 220

عارف تمام شده

قیمت فایل فقط 2,500 تومان

خرید

 

*فصل اول*

  • وجه تسمیه و اشتقاق کلمه ی صوفی:

 پیرامون وجه تسمیه ی «صوفی» و اینکه این کلمه از چه چیزی مشتق شده است و علت نامیدن این گروه به ایـن نام چیست، نظـرات مخـتلفی بیان شده است که در اینجا به پاره ای از این نظریات اشاره می کنیم:

 1- گروهی بر این عقیده اند که تصوف منسوب است به اهل «صُفّه» که اینان گروهی از فقرای بدون مال و ثروت و خانواده بودند که در مسجد پیامبر (ص) برای آنان صفّه ای ساخته بودند و با کمک مالی سایر مسلمین زندگی خود را اداره می کردند و پیامبر (ص) به ایشان سلام می داد که «السلام علیکم یا اهل الصُفة، کیف اصبحتم؟»

    اما نسبت «صوفی» به اهل صُفّه صحیح نیست زیرا در آن صورت می بایست «صُفّی» نامیده شوند، نه «صوفی» (1) و زمخشری در «اساس البلاغه» برای تصحیح این نسبت می نویسد: «فقیل مکان الصفّیه الصّوفیه بقلب احدی الفائین واواً للتخفیف» (2).

  2- نظر گروهی بر این است که «صوفی» از «صفا» مشتق شده است. البته این گروه در پاسخ به اعتراض کسانی که نسبت صوفی به «صفا» را از نظر لغوی غلط می دانند گفته اند که: «کان فی الاصل صفویّ فاستُثِقلَ ذلک فقیل صوفّیّ» (3) و دلیل اینکه اینها «صوفی» را از «صفا» مشتق می دانند، این است که می گویند: : «مراد از آن صفای قلب اهل تصوف و انشراح صدر و مراتب رضا و تسلیم به مقدرات الهی است، علاوه بر این صوفیه با خداوند در حال صفایی هستند که هیچ چیز آنها را از آن باز نمی دارد و همچنین وجه مناسب آن، آنست که صـوفیه به واسـطه ی موهـبت الـهی از کـدورت جـهل صـاف شده اند» (1) که البته همان گونه که گفته اند این نسبت از نظر معنی درست ولی از نظر اشتقاق لغوی غلط است.

  3- اینکه «صوفی»‌ مشتق از «صف» است و چون این گروه از نظر تقرب به خداوند در صف اول هستند لذا منسوب به «صف» شده اند،‌ که البته «قشیری» در رد این نظریه می گوید که: «معنی درست ولیکن این نسبت مقتضی لغت نباشد و این طائفه مشهورتر از آنند که در تعیّن ایشان به قیاس لفظی حاجت آید».



 (1) ابن جوزی، تلبیس ابلیس، ص 135 مقایسه شود با قشیری،‌ترجمه فارسی رساله قشیریه ص 468.

(2)  جلال الدین همایی، تصوف در اسلام، ص 56 به نقل از اساس البلاغه.

(3)  ابونصر سراج،‌ اللمع، ص 26 مقایسه شود با ترجمه فارسی رساله قشیریه، ص 468.

(1) دکتر غنی، تاریخ تصوف در اسلام، ج 2، ص 40.

 

قیمت فایل فقط 2,500 تومان

خرید

برچسب ها : عارف تمام شده , عارف تمام شده

قیمت فایل فقط 2,500 تومان

عارف تمام شده
[ad_2] عارف تمام شده
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.