هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان برخورداری کتاب تعلیمات اجتماعی دوره ی ابتدایی از مؤلفه های دموکراسی براساس دیدگاه های دیویی، اسکو، شریعتمداری و بشیریه بود بدین منظور ابتدا با مشخص ساختن ده مؤلفه برای دموکراسی، به تعریف واحدهای تحلیل(پاراگراف،تصاویر، و پرسش ها) پرداختیم در ادامه با شمارش فراوانی واحدهای تحلیل مشمول و غیر مشمول دموکراسی با استفاده از
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان برخورداری کتاب تعلیمات اجتماعی دوره ی ابتدایی از مؤلفه های دموکراسی براساس دیدگاه های دیویی، اسکو، شریعتمداری و بشیریه بود. بدین منظور ابتدا با مشخص ساختن ده مؤلفه برای دموکراسی، به تعریف واحدهای تحلیل(پاراگراف،تصاویر، و پرسش ها) پرداختیم. در ادامه با شمارش فراوانی واحدهای تحلیل مشمول و غیر مشمول دموکراسی با استفاده از روش ویلیام رومی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی با استناد به مؤلفه های دموکراسی، محاسبه شد. علاوه بر این از آزمون خی 2 برای مقایسه فراوانی ها و نسبت ها، تفاوت بین ضرایب درگیری و نیز نحوه ی توزیع مؤلفه ها در محتوای کتاب درسی تعلیمات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی استفاده گردید. با توجه به مقایسه و تحلیل ضرایب درگیری (ISE) به دست آمده از محتوای کتاب مورد بررسی، می توان اظهار داشت که از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفه های دموکراسی، کتاب تعلیمات اجتماعی پایه پنجم دارای عملکردی بسیار ضعیف (24/0=ISE) است. در بخش پرسش ها، تحلیل ضرایب درگیری به دست آمده مبیّن توجه اندک کتاب به مؤلفه های دموکراسی است و در بخش تصاویر نیز عمل کردی نیمه فعال (91/0=ISE) در زمینه جلب توجه دانش آموزان به مؤلفه های دموکراسی برخوردار می باشد. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون خی 2 نشان داد که در مجموع کتاب مورد بررسی، تفات معناداری در توزیع مؤلفه های دموکراسی وجود ندارد. اما میزان توزیع مؤلفه ها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن بود.
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : مقاله بررسی مؤلفه های دموکراسی در کتاب مطالعات پایه پنجم , دموکراسی , بررسی کتاب مطالعات پنجم ابتدایی , بررسی کتاب پایه پنجم , مؤلفه های دموکراسی
قیمت فایل فقط 5,000 تومان