افزایش تعداد گلبولهای سفید به همراه بزرگی طحال، ابتداییترین توصیف در مورد لوسمی در اوایل قرن نوزدهم بود(1). امروزه کاملترین تعریفی که برای لوسمی وجود دارد، عبارت است از: پرولیفراسیون منتشر و نئوپلاستیک سلولهای لکوپویتیک که با یا بدون درگیری خون محیطی است(1). از ابتدای تشخیص این بیماری، لوسمیها را به طور ساده به دو گروه لنفوئید و میلوئید که هر کدام دارای نوع حاد و مزمن نیز میباشند، تقسیم نمودهاند(2و3).
در طول تاریخ پزشکی نوین، متخصصان امر همیشه بر آن بودهاند تا مشکلاتی را که بر سر راه تشخیص صحیح و به موقع بدخیمیها وجود داشته و دارد، از سر راه بردارند. بنابراین، هر روز شاهد تکنیکهای دقیق تر و پیچیدهتری هستیم که در این زمینه به وجود میآیند تا اوّلاً اظهار نظرهای شخصی را در این مسیر از میان بردارند و ثانیاً تشخیص دقیقتری برای انواع بدخیمیها که لوسمیها نیز سهم عمدهای در آن دارند، انجام دهند تا بتوان به درمان صحیح و کامل دست یافت. در این راستا، روشهای فراوانی برای تفکیک و تقسیم بندی لوسمیها ارائه شده است. از روشهای سنتی که شامل رنگآمیزیهای پیچیده و وقتگیر سیتوشیمی است گرفته تا تکنیکهای پیشرفتهای همچون آنالیز محتوی DNA و فلوسایتومتری، ولی با این وجود، هر کدام مشکلات خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال، برای روشهای سنتی میتوان به چندگانگی نظر متخصصان و تفسیر نتایج و یا حتی گاهی عدم توانایی در قضاوت اشاره کرد و در مورد تکنیکهای پیشرفته، هزینههای بسیار بالا و عدم امکان انجام آنها در نقاط مختلف کشور را متذکر شد. بنابراین، همیشه جایگاه روشنی که نه مشکلات روشهای سنتی را داشته باشد و نه محدودیتهای روشهای بسیار جدید را، در این میان خالی بوده است.
با توجه به مطالعاتی که قبلاً بر روی دستگاه هماتولوژی H1 برای بررسی قابلیتهای آن در تقسیمبندی لوسمیها انجام شده و نتایج امیدوارکنندهای که در این زمینه بدست آمده، لزوم انجام مطالعهای گستردهتر و کاملتر در این زمینه احساس میگشت تا قابلیتهای این روش را بیش از پیش آشکار سازد.
مواد و روشها
در این تحقیق نمونة خون 152 بیمار مبتلا به انواع مختلف مورد لوسمی، قبل از درمان توسط دستگاه هماتولوژی بررسی قرار H1 گرفته است. زمان نمونهگیری و بررسی از بهمن ماه 1375 تا بهمن ماه 1376 و مکان نمونهگیری سه شهر تهران، اصفهان و تبریز بوده است. محدودة سنی بیماران از 8 ماه تا 65 سال و با فراوانی بیشتر مردان نسبت به زنان میباشد.
همچنین به عنوان گروه شاهد نمونة خون 20 فرد سالم توسط دستگاه هماتولوژی H1 مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج حاصل با هر گروه از بیماران مقایسه گردید.
روش انجام تحقیق بدین ترتیب بود که خون و مغز استخوان بیماران در ابتدای تشخیص، توسط روشهای رنگآمیزی رایت و گیمسا و در صورت لزوم، توسط رنگآمیزیهای سیتوشیمیایی اختصاصی (پراکسیداز و PAS ) مورد بررسی قرار گرفت و نوع لوسمی براساس معیارهای FAB ( British American French ) تعیین گردید و در موارد نادری نمونة بیمار برای تشخیص نهایی توسط فلوسایتومتری بررسی گردیده است.
پس از انجام تشخیص لوسمی بیمار با روشهای یاد شده، نمونة خون محیطی قبل از درمان به دستگاه هماتولوژی H1 داده میشد و تمام نتایج حاصل ثبت میگردید و مواردی که قبلاً تحت درمان قرار گرفته بودند از مطالعه حذف میشدند. در ضمن یکی از محدودیتهای این مطالعه وجود زیر گروههای نادر لوسمیها از جمله با AML-M6 و AML-M7 بود که یا اصلاً موردی در مطالعه وجود نداشت و یا تعداد آنها اندک بود.
پس از به دست آمدن نتایج حاصل از بررسی خون محیطی بیماران توسط دستگاه H1 و همچنین افراد سالم، از روشهای آماری متعددی برای تحلیل نتایج استفاده شد. از آزمون Studient T-test برای بررسی اختلاف معنیدار یک پارامتر کمّی در دو گروه مختلف و از آنالیز واریانس برای بررسی اختلاف معنیدار یک پارامتر کمّی در بین چند گروه مختلف استفاده شد. همچنین برای بررسی وجود ارتباط بین دادههای کیفی (شامل شاخصهای مرفولوژیک) با گروههای مختلف از آزمون Chi-Square (روش Pearson ) و Fisher¨s exact test استفاده شده است.
نتایج
نتایج بدست آمده از این بررسی در جدولهای جداگانه ارائه میگردد.
جدول 1 میانگین و انحراف معیار پارامترهای کمّی در لوسمی حاد لنفوئیدی و لوسمی حاد میلوئیدی را نشان میدهد. براساس اطلاعات مندرج در جدول پارامترهای LUC ، %HPX ، %PMN ، WBC ، MCH ، RDW ، PLT و %MN اختلاف معنیدار قابل توجهی را در دو گروه اصلی لوسمی نشان نمیدهد و تنها اختلاف معنیدار قابل توجه در MCHC , HGB ، نوتروفیل، لنفوسیت، منوسیت، بازوفیل، درصد بلاست و %HPX میباشد.
جدول 2 میانگین و انحراف معیار پارامترهای کمّی در زیر گروههای لوسمی حاد میلوئیدی را نشان میدهد. همان گونه که در جدول مشخص است : HDW ، RDW ، MCHC ، HGB ، WBC ، PLT ، LYMP ، %HPX ، %Blasts ، %PMN و %MN در زیر گروههای مختلف لوسمیهای حاد میلوئید اختلاف معنیداری را
جدول 1. میانگین و انحراف معیار پارامترهای کمّی در لوسمی حاد لنفوئیدی و لوسمی حاد میلوئیدی
شامل 18 صفحه word
این بیماری چیست؟
لوپوس سیستمیک اریتماتوز یک بیماری خودایمنی مزمن است که اندامهای مختلفی مانند پوست، مفاصل، خون و کلیه را درگیر میکند. مزمن بودن SLE به معنی ادامه یافتن بیماری برای مدتهای طولانی است. معنای خودایمنی نیز اشاره به شرایطی دارد که در آن سیستم ایمنی به جای حفاظت بدن در برابر باکتریها و ویروسها به بافت خود بدن حمله میکند.
استفاده از نام «لوپوس سیستمیک اریتماتوز» به اوایل قرن بیستم برمیگردد. معنی واژه “سیستمیک” درگیر شدن اندامهای مختلف بدن است. واژه “لوپوس” از یک کلمه لاتین مشتق شده است که به معنی “گرگ” میباشد؛ چون در این بیماری بثورات پوستی مشخصی در صورت بیمار به وجود میآید که به شکل بال پروانه است و نمایی شبیه گرگ به فرد میدهد. واژه “اریتماتوز” در زبان یونانی به معنی سرخرنگ است که به تظاهرات پوستی قرمز رنگ بیماری دلالت دارد.
شیوع این بیماری چقدر است؟
SLE یک بیماری نادر است که 5 نفر از یک میلیون نفر کودک را در هر سال مبتلا میسازد. ابتلا به SLE قبل از سن 5 سالگی نادر است و بیماری در سنین قبل از بزرگسالی نیز ناشایع است.
زنان در سنین باروری (15 تا 45 سال) بیشترین گروه مبتلایان به این بیماری را تشکیل میدهند و نسبت زنان به مردان در این گروه سنی، 9 به 1 است. در کودکان کم سن و سال – قبل از دوران بلوغ – نسبت پسران مبتلا بیش از دختران است.
SLE در سراسر دنیا یافت میشود. بیماری بیشتر در نژادهای امریکایی، اسپانیایی، آسیایی و بومیان امریکایی دیده میشود.
علل ایجاد بیماری کدامند؟
علت دقیق SLE شناخته نشده است. چیزی که میدانیم اینست که SLE یک بیماری خودایمنی است که در آن قابلیت سیستم ایمنی بدن برای افتراق عوامل بیگانه و خارجی از بافتها و سلولهای خودی از بین میرود. سیستم ایمنی دچار اشتباه میشود و برضد سلولهای سالم خودی آنتیبادی ترشح میکند و همانند یک عامل بیگانه، عوامل خودی را نابود میکند. نتیجه این پدیده، به راه افتادن یک سری واکنشهای خودایمنی است که باعث ایجاد التهاب در اندامهایی خاصی نظیر مفاصل، کلیهها، پوست و غیره میشود. التهاب در بافت بدن با 4 علامت مشخص گرمی، قرمزی، تورم و گاهیاوقات با دردناک بودن در لمس نمایان میگردد. اگر نشانههای التهاب برای مدتهای طولانی پابرجا بماند، بافتها دچار آسیب میشوند و عملکرد طبیعی آنان مختل میگردد. به دلیل وجود این وقایع، هدف درمانی SLE کاهش التهاب ایجاد شده در این بیماری است.
به نظر میرسد که عوامل خطر ارثی مختلفی به همراه برخی عوامل محیطی تصادفی موجب برانگیخته شدن پاسخ ایمنی غیرطبیعی میشوند. ثابت شده است که عواملی همچون عدم تعادل سطوح هورمونی در هنگام بلوغ و علل محیطی مانند مواجهه با نور خورشید، برخی عفونتهای ویروسی و داروهای خاص موجب تحریک آغاز بیماری میشوند.
آیا این بیماری ارثی است؟ آیا میتوان از ابتلا به آن جلوگیری کرد؟
SLE یک بیماری ارثی نیست چون نمیتواند مستقیماً از والدین به کودکان منتقل شود. با این حال، کودکان یک سری عوامل ژنتیکی را از والدین خود به ارث میبرند که میتواند باعث مستعد شدن آنان به ابتلا به SLE شود. این عوامل موجب ابتلای قطعی به SLE نمیشوند، اما استعداد ابتلا به بیماری را قدری افزایش میدهند.
ابتلای اعضای خانواده کودک مبتلا به SLE به بیماریهای خودایمنی ناشایع نیست و در موارد بسیار نادری ابتلای دو کودک به SLEدر یک خانواده گزارش شده است.
چرا کودک من به این بیماری مبتلا شده است؟ آیا میشد از ابتلا به آن پیشگیری کرد؟
علت SLE ناشناخته است، ولی احتمالاً وجود مجموعهای از عوامل مستعدکننده ژنتیکی و محیطی خاص برای برانگیختن بیماری مورد نیاز است. نقش نسبی عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد SLE در حال بررسی میباشد.
SLE قابل پیشگیری نیست، اما با این وجود بیماران مبتلا به آن باید از قرار گرفتن در معرض عوامل برانگیزاننده و شعلهورکننده بیماری (مانند مواجهه با نور خورشید بدون استفاده از عوامل محافظتکننده از آفتاب، بعضی عفونتهای ویروسی، تنشهای روحی، استفاده از عوامل هورمونی و برخی داروها) خودداری ورزند.
آیا این بیماری مسری است؟
SLE یک بیماری مسری نیست و مانند عفونتها نمیتواند از یک فرد به دیگری انتقال یابد.
علایم اصلی بیماری کدامند؟
معمولاً علایم جدید بیماری بطور خزنده و آهستهای طی هفتهها، ماهها یا حتی سالها بروز میکند. شایعترین علایم ابتدایی SLE در کودکان، شکایت غیراختصاصی از خستگی و بیحالی است. بسیاری از کودکان مبتلا به SLE دچار تب، کاهش وزن و کاهش اشتهای پایدار یا متناوب میشوند.
با گذر زمان، اکثر کودکان به علایم اختصاصی بیماری که در نتیجه درگیری یک یا چند اندام بدن رخ میدهد، مبتلا میشوند. گرفتاری پوست و مخاطهای بدن بسیار شایع است و میتواند به صورت انواع مختلفی از تظاهرات گوناگون نظیر بثورات پوستی، ازدیاد حساسیت پوست به نور خورشید (قرار گرفتن در معرض آفتاب موجب ایجاد بثورات پوستی میشود)، و زخمهای داخل دهانی و داخل بینی بروز کند. بثورات پوستی “بال پروانهای” که در ناحیه بینی و گونهها دیده میشود، در یک سوم تا نصف کودکان مبتلا یافت میشود. گاهیوقتها ریزش موی بیشتر از مقادیر طبیعی (آلوپسیا) یا تغییر رنگ انگشتان دست از قرمز به سفید و سپس آبی پس از مواجهه با سرما (پدیده رینود) نیز رخ میدهد. سایر علایمی که ممکن است بروز کنند عبارتند از: مفاصل خشک و متورم، درد عضلانی، کمخونی، خونمردگی بدن در اثر برخوردهای خفیف، سردرد، تشنج و درد قفسه سینه. درگیری کلیوی تا درجاتی در اکثر کودکان مبتلا به SLE وجود دارد و یک عامل شاخص تخمین پیشآگهی درازمدت بیماری است.
شایعترین علایم نشاندهنده درگیری پیشرفته کلیه عبارتند از: فشار خون بالا، وجود خون در ادرار و تورم بدن خصوصاً در پاها، ساق پاها و پلکهای چشم.
آیا بیماری در همه کودکان مشابه است؟
علایم SLE از تنوع گستردهای بین کودکان مبتلا برخوردار است و هر کودک علایم و نشانه های خاص خودش را دارد که با دیگری متفاوت است. همه علایمی که قبلاً شرح داده شد میتوانند در ابتدای بیماری یا هر زمانی از پیشرفت سیر بیماری بروز کنند.
آیا بیماری کودکان با بیماری بزرگسالان تفاوت دارد؟
بطور کلی، SLE کودکان و نوجوانان مشابه SLE بزرگسالان است. با این وجود، در کودکان پیشرفت سریعتری دارد و در کل از بیماری بزرگسالان شدیدتر است.
شامل 20 صفحه word
قدمه والدین و مربیان به منظور شناخت مسائل نوجوانان و حل مشکلات آنان باید نیازهای این دوره را بشناسند زیرا عدم شناخت نیازها موجب ایجاد مشکلات بسیاری در نوجوانان می شود آنها باید بتوانند در صورت لزوم، علت مشکلات به وجود آمده در نوجوانان را شناسایی کنند
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
مسائل نوجوانان را می توان به چند دسته تقسیم نمود :
1-مشکلات جسمی: نقایص عضوی، مشکل رشدی، رژیم غذایی و ترس از چاقی و لاغری جزء مشکلات مهم نوجوانان می باشد. گاهی اوقات نوجوانان از رشد خود، بیمناک بوده و رژیم های غذایی برای کاهش یا افزایش وزن اتخاذ می کنند. والدین باید به این امر توجه خاصی داشته باشند.
2-مشکلات شخصیتی: از آنجا که در دوره بلوغ، نوجوان در حال شکل گیری شخصیت است ممکن است دچار بحران هویت گردد.
3-مسائل مربوط به خانه و والدین: این مسائل در ارتباط با رابطه بین والدین و نوجوانان، رابطه نوجوانان با دیگر افراد خانواده مطرح می شود.
4-موقعیت اجتماعی: از آنجا که نوجوان در دوره نوجوانی در صدد برقراری مناسبات اجتماعی است و در این زمینه به تمرین و مهارت می پردازد. لذا مشکلات بسیاری در این رابطه ممکن است به وجود آید.
5-مسائل جنسی: تحولات بلوغ، نوجوان را به یک موجود جنسی تبدیل می نماید و همیشه در ذهن نوجوان سئوالات بسیاری در این زمینه مطرح است.
6-مسائل دینی و اخلاقی: باورها و ارزشهایی که نوجوان در ذهن خود می پروراند .
7-مسائل مربوط به موفقیت تحصیلی: برای نوجوان مسائل مربوط به مدرسه ، مطالعه ، موفقیت تحصیلی و رابطه با معلم نیز وجود دارد.
8-مسائل مربوط به شغل و مسائل اقتصادی: به دلیل استقلال طلبی نوجوان ، نیازمند به مادیات می باشد.
9-بیماریهای روانی: برخی از نوجوانان در اثر مشکلات زیاد، دچار اختلالات روانی می شوند که باید هر چه سریعتر شناسایی و درمان شوند.
10-مسائل اوقات فراغت: به اوقات فراغت نوجوان باید اهمیت بسزایی داد. زیرا نوجوان نیازمند بازی و سرگرمی در اوقات فراغت است و عدم توجه به این اوقات می تواند موجب سردرگمی و روی آوردن به گروههای خلاف شود.
11-مسائل اعتیاد: نوجوانان ممکن است در اثر مسائل عاطفی یا گسسته بودن خانواده هایشان دچار انحرافات و اعتیاد گردند.
12-بزهکاری: اعمال خلاف دوره نوجوانی مشکلاتی را برای نوجوان ایجاد می کند. نوجوانان باید بدانند که در حد و مرز قانون رفتار کنند.
13-تضاد بین نسلها : والدین و مربیان باید به مسئله تضاد بین نسلها نوجه کنند تا بتوانند مسائل نوجوانان را به حداقل برسانند، به خصوص در زمینه حل مشکلات می بایستی نوجوانان را هدایت کنیم تا با توجه به تواناییها و نیازهای، قادر به حل مشکلات خود باشند.
راهکارهای حل مشکلات
والدین باید با نوجوانان ارتباط مستقینی داشته باشند تا بتوانند آنها را در حل مشکلات یاری نمایند. چنانچه راهکارهایشان مفید واقع نشد می بایستی از راهنمایی و مشاوره تخصصی استفاده کنند.
وقتی که صحبت از مشکل می شود منظور حل مستقیم مسائل نیست، بلکه باید فقط به او کمک کرد تا خود راه حل را پیدا کند. زیرا حل مستقیم مشکلات، قدرت حل مسائل را از نوجوانان سلب می کند، نوجوانی دوره آزمایش و کسب تجربه است.
بنابراین چنانچه دیگران مشکلات نوجوان را حل نمایند، نمی تواند تجربه کافی به دست آورد و در نتیجه مهارتها و عزت نفس وی کاهش یافته و نمی تواند فرد مستقلی شود.
مراحل حل مشکل
به منظور حل مشکلات، اولین گام شناخت مسئله، تعریف آن و تشخیص مسئله از شبه مسئله است. گاهی اوقات واقعاً مسئله اصلی را تشخیص نمی دهیم و حل شبه مسئله، مشکلی را برطرف نمی کند و مشکل کماکان در حال اصلی خود باقی مانده و فقط وقت و انرژی ما به هدر رفته است.
نوجوان باید با راهنماییهای والدین و مربیان، مسئله را شناسایی نموده و سپس حل کند. در غیر اینصورت اگر قادر به حل مشکل نبود والدین به او کمک می کنند.
گام بعدی ارائه راه حلهای مختلف برای حل مشکل می باشد. این امر مستلزم مرور مسئله به طور ذهنی و ارائه راه حلهایی برای آن می باشد. در این مرحله خود نوجوان باید مسئول حل مسئله باشد. زیرا این امر موجب کسب تجربه و مهارت در وی، مسئولیت پذیری و افزایش اعتماد به نفس وی خواهد شد.
نوجوان باید یاد بگیرد که راه حلهای مختلفی برای حل مسئله ارائه دهد نه فقط یک راه حل. این امر موجب خواهد شد که نوجوان به کسب تجربه و خلاقیت نائل گردد، در مواقع ایجاد مشکل، درمانده، افسرده و ناتوان نشود و حتی مانع بروز مشکل می شود.
نوجوانان باید بدانند که در حل مشکلات به کمک و راهنمایی دیگران از جمله والدین ، مربیان و بزرگسالان نیاز دارند.
مشکلات نوجوانان:
در دوران نوجوانی و اوایل جوانی,مشکلات و مسایل بسیار است که به قسمتی از آنها اشاره کردم.البته اگر با آنها درست مقابله کنیم,شیرین ترین مقطع زمانی برای انسان خواهد بود.
مثلا وقتی میتوانیم از موزیک با شعری پرمحتوا که سخن از بودن و زیبایی را حس کردن دارد لذت ببریم و ذهن خود را با خوبی ها و زیبایی ها پر کنیم,به آهنگهایی گوش دهیم که خواننده ای برای پر کردن جیب خود و محبوبیت(البته بین جوانان) شعر هایی میخواند که دم از عشق,عشقی که خود بویی از آن نبرده و از این کلمه زیبا برای اغفال جوانان سواستفاده میکنند.
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : متن کامل پروژه درباره مسائل و مشکلات نوجوانان , متن کامل پروژه درباره مسائل و مشکلات نوجوانان , دانلود متن کامل پروژه درباره مسائل و مشکلات نوجوانان , پایان نامه متن کامل پروژه درباره مسائل و مشکلات نوجوانان
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
سن ، جنس و تضعیف سیستم ایمنی جزء عوامل مؤثر در مستعد شدن فرد برای ابتلاء به لنفوم غیر هوچکین هستند . برخی از علائم و نشانه های لنفوم غیر هوچکین شامل تب ، تعریق ، خستگی و کاهش وزن می باشد . معاینه بدن و دستگاه لنفاوی به کشف و تشخیص لنفوم غیر هوچکین بالغین کمک میکند.عوامل خاصی در انتخاب درمان و پیش آگهی بیماری مؤثر هستند ( شانس بهبودی ) . لنفوم غیر هوچکین بیماریی است که در آن سلولهای بدخیم ( سرطانی ) در دستگاه لنفاوی شکل می گیرند. دستگاه لنفاوی بخشی از دستگاه ایمنی بدن است که از قسمتهای زیر تشکیل شده است . لنف : مایعی آبکی و بی رنگ که در دستگاه لنفاوی جریان دارد و حاوی نوعی از سلولهای سفید خون بنام لنفوسیت می باشد . این سلولها بدن را در برابر عفونتها و رشد تومور محافظت می کنند . رگهای لنفاوی : شبکه ای از لوله های نازک که لنف را از قسمتهای مختلف بدن جمع آوری می کنند . گره ها ( غدد ) لنفاوی : اندامهایی کوچک و لوبیایی شکل که مواد موجود در لنف را تصفیه کرده و در مبارزه علیه عفونتها و بیماریها شرکت می کنند . این ساختمانهای کوچک در تمام طول شبکه لنفی وجود داشته و در برخی مناطق مثل زیر بغل ، لگن ، گردن و شکم آرایشی خوشه ای دارند .
طحال : اندامی که تولید کننده لنفوسیتها ، تصفیه کننده خون ، منبع ذخیره سلولهای خونی و تخریب کننده سلولهای خونی پیر و فرسوده می باشد ، محل استقرار طحال در سمت چپ شکم و مجاور معده می باشد . تیموس ؛ عضوی که محل رشد و تکثیر لنفوسیتهاست ، محل تیموس در قفسه سینه و پشت استخوان جناغ میباشد . لوزه ها : دو توده کوچک از بافت لنفاوی که در گلو قرار دارند . کار آنها تولید لنفوسیت می باشد . مغز استخوان : بافتی نرم و اسفنجی که در مرکز استخوانهای بزرگ قرار دارد . وظیفه آن تولید گلبولهای سفید گلبولهای قرمز و پلاکتهاست . از آنجائیکه بافت لنفاوی در تمام بدن منتشر است ، لنفوم غیر هوچکین می تواند از هر نقطه ای از بدن برخیزد . سرطان می تواند به کبد یا هر اندام و بافت دیگری منتشر شود .لنفوم غیر هوچکین هم در بالغین و هم در اطفال مشاهده می شود . درمان نوع اطفال با نوع بالغین متفاوت است .
لنفوم دارای انواع متعددی می باشد
لنفوم به دو نوع کلی تقسیم بندی می شود : بیماری هوچکین و لنفوم غیر هوچیکن .
این بخش اشاره ای مختصر به درمان لنفوم غیر هوچکین بالغین دارد . سن ، جنس و تضعیف سیستم ایمنی جزء عوامل مؤثر در مستعد شدن فرد برای ابتلاء به لنفوم غیر هوچکین است.
عوامل خطر ساز لنفوم غیر هوچکین به قرار ذیل می باشند .
سن بالا ، جنسیت مذکر ، سفید پوستان
دارا بودن یک از شرایط زیر :
- بیماری ایمنی ارثی
- بیماری خود ایمنی
- HIN/AIDS (سندرم نقص ایمنی اکتسابی )
- سابقه ای از ورم معده ناشی از هلیکوباکتر
مصرف داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی متعاقب پیوند اعضاء
قرار گرفتن در معرض برخی حشره کشهای خاص
رژیم غذایی غنی از گوشت و چربی
درمان قبلی بیماری هوچکین و یا پرتو درمانی
برخی از علائم و نشانه های لنفوم غیر هوچکین شامل تب ، تعریق ، خستگی و کاهش وزن می باشد. علائم فوق الذکر و برخی علائم دیگر می تواند ناشی از لنفوم غیر هوچکین و یا علل دیگر باشد ، در صورت بروز هر یک از مشکلات ذیل باید با پزشک مشورت کرد :
تورم غیر دردناک غدد لنفاوی گردن ، زیر بغل ، کشاله ران و یا شکم .
تبی که علتی برای آن یافت نمی شود .
تعریق شبانه .
خستگی مداوم .
کاهش وزن بدون توجیه در طی ٦ ماه گذشته .
لکهای پوستی و یا خارش پوست .
احساس درد غیر قابل توجیه در قفسه سینه ، شکم یا استخوانها .
معاینه بدن و دستگاه لنفاوی به کشف و تشخیص لنفوم غیر هوچکین بالغین کمک می کند آزمایشات و روشهایی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :
معاینه بالینی : بررسی علائم کلی سلامت بیمار نظیر جستجو برای یافتن هر گونه نکته غیر طبیعی مانند غده و یا بزرگ شدن گره های لنفاوی .
شامل 14 صفحه word
از علل بوجود آمدن لکنت زبان در دروان کودکی میتوان مواردی همچون ترسهای شوک آور دوران کودکی، عوامل مادرزادی و ژنتیکی، دو زبانه بودن محیط زندگی کودک و نیز تقلید و تکرار را برشمرد، که عامل آخر بدین معناست که انجام هرگونه تقلید و تکرار رفتارکودک دچار لکنت در اماکنی همچون مهد کودکها، توسط دیگر کودکان نیز میتواند منجر به لکنت زبان شود.
وی در ادامه از علل لکنت زبان در بزرگسالان را ناراحتیهای روحی و روانی و همچنین تصادفات ذکرکرد.
از علائم و نشانههای لکنت زبان را تکرار و گیر کردن کلمات هنگام صحبت کردن بیان کردلکنت زبان شدید در کودکان منجر به نمایان شدن علائم بارز ظاهری در چهره میگردد، که از آن جمله میتوان به فشرده شدن لبها و پلکها موقع گیر کردن کلمه و یا پرش ابرو، پرش دست و همچنین تیک گردن و چشم اشاره کرد.
با اشاره به این که 70 درصد مراجعهکنندگان دارای لکنت زبان، در محدوده سنی 6 - 2 سال و 30 درصد هم در سنین نوجوانی هستند، خاطرنشان کرد: بیماری لکنت در پسران به نسبت 3 به 1 بیشتر از دختران شایع است.
روشهای درمانی این عارضه، ابتدا رفتار درمانی و در درجه بعد گفتار درمانی و این که فرد دچار لکنت زبان، به مرور زمان دچار مشکلاتی از قبیل عصبانیت و پرخاشگری، گوشهگیری و منزوی شدن، عدم اعتماد به نفس در صحبت کردن و همچنین افت تحصیلی در مدرسه میشوند، در جهت درمان ابتدا بایست مشکلات رفتاری و روحی حاصل از این عارضه رفع شود و در درجه بعد به فرد دارای لکنت تمریناتی داده شود تا بتواند شمرده شمرده صحبت کند.
از دیگر روشهای درمانی لکنت زبان را دادن مشاوره به فرد و خانواده وی در راستای افزایش اعتماد به نفس فرد و کاهش لکنت بیان نمود و یادآور شد: استفاده از دستگاه لکنت شکن و تمرینات فرد برای شمردگی در صحبت کردن نیز از روشهای درمانی مؤثرند.
وی با بیان این که بهترین سن برای درمان لکنت زبان قبل از 7 سالگی است، به خانوادههای دارای چنین فرزندانی توصیه کرد: در صورت داشتن کودکی با لکنت زبان، هر چه زودتر در زمینه درمان عارضه وی به پزشک معالج مراجعه کنید، چرا که بعضاً تاخیر در شروع درمان و شدت یافتن فشارهای محیطی میتواند منجر به بروز صدمات روحی و جسمی در آینده کودک گردد.
آیا کودک شما لکنت زبان دارد؟
کودک و لکنت زبان
کاربر محترم این مبحث در 19 قسمت ارائه خواهد شد .
لکنت مانع جریان طبیعی و روان بودن صحبت انسان می شود. همچنین به جز لکنت ، عوامل دیگری مثل ترس و هیجان می توانند جریان صحبت روان و عادی فرد را مختل نمایند. همه ی ما گاهی کلمات یا بخشی از کلمه ای را تکرار می کنیم و هیچ کس ، همیشه و در همه اوقات ، صحبت کاملاً روان و سلیس ندارد . همه ی ما گاهی به هنگام صحبت کردن دچار مکث و تأمل ناخواسته می شویم و یا کلمات و صداهای زایدی را اضافه می کنیم، بخش های کلمات را نادرست ادا می کنیم ، جمله ای را تکرار کرده و آن را تصحیح می کنیم و یا سعی می کنیم دو کلمه را همزمان بیان کنیم و برای لحظاتی دچار مشکل و گیرزبان می شویم. لذا کودک خردسال که هنوز تلاش می کند در تلفظ صداها و لغات مختلف و در ترتیب جملات ( جمله بندی ها ) مهارت پیدا کند و از فشار اجتماعی به هنگام صحبت کردن نهراسد ، بسیار طبیعی است که بعضی وقت ها بیش از بزرگسالان و کودکان بزرگتر از خودش دچار مشکل شود و تعادل کلامی خویش را از دست بدهد.
قدر مسلم این است که صحبت روان و راحت هر فرد به طور قابل ملاحظه ای به احساسات درونی و شرایط و موقعیت های محیطی بستگی دارد. از آنجا که رفتار کلامی بسیاری از کودکانی که در صحبت کردن دچار ناروانی طبیعی کلام می شوند، همانند رفتار کودکانی است که لکنت دارند ، ممکن است برایتان بسیار مشکل باشد که ناروانی یا لغزش طبیعی زبان را از لکنت زبان تمیز دهید . همچنین باید توجه داشته باشید که ناروانی کلامی کودک در بعضی مواقع و موقعیت های خاص ، با توجه به چگونگی احساسات و انگیزه های درونی او ، از نظر تنوع و شدت تغییر می کند .
بنابراین ، اگر شما اندکی نگران صحبت کردن کودک خود هستید ، بهتر است که تشخیص دقیق چگونگی مشکل احتمالی گویایی او را به عهده متخصصان آسیب شناسی گفتار و کارشناسان گفتار درمانی بگذارید . اگر ایشان تشخیص دادند که کودک شما ناروانی کلامی غیر عادی ندارد ، در این صورت لازم نیست که اقدام خاصی به عمل آورید . البته ممکن است لازم باشد که شما اضطراب خودتان را کاهش دهید .
شامل 90 صفحه