جایگاه و موقعیت زن آنچه مسلم است این است که در هیچ یک از ادیان و فرهنگ ها زن از وضعیت و موقعیتی برابر با مرد برخوردار نبوده است این وضعیت نابرابر در همه شئون زندگی نمود دارد احکام دینی زنان را مخاطب قرار نمی دهد و مسائل مربوط به ایشان به صورت غیر مستقیم و بواسطه مردان مطرح می شود اما این امر در ادیان بسته به فرهنگ ها متفاوت است به عبارت دیگر دام
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
در میان اقوام و ملل شناخته شده باستان، هیچ جامعهای وجود ندارد که در آن به اندازه دین مزدایی در میان مرد و زن تعاملی خوب و سازنده وجود داشته باشد. به نظر میرسد که زن و مرد در اوستا از حقوقی برابر برخوردارند و نسبت به یکدیگر ارجهیتی ندارند. زن و مرد پرهیزکار معمولاً در کنار هم ذکر میشوند. خطابههای فلسفی که زرتشت در “گاتاها” نسبت به مردان و زنان ایراد میکند نشاندهنده وجود زنانی توانا در زمان زرتشت بوده است. وظایف زن در ایران باستان به فعالیتهای اقتصادی درخانواده محدود نمیشد، بلکه در پیشبرد معنوی و اخلاقی تمام جامعه نقش مهمی را ایفا میکرد او معلم اخلاق به حساب میآمد.[1] در اوستا همیشه زن یک جزء مهم جامعه شناخته شده و در همه حقوق اجتماعی حتی در مراسم مذهبی نیز با مرد برابر دانسته شده است. در ادعیه زرتشتیان، هرجا از فروهر در گذشتگان یاد شده، فروهر زنان پارسا نیز ستوده شده است. در ایران باستان زن مقام بسیار ارجمندی داشت و دربسیاری از شئون زندگی با مرد همکاری میکرد. درست است که پسر به خاطر شرکت در کارهایی مثل جنگ و شکار و کشاورزی مورد توجه و مهر بیشتر بود، آیات بسیاری دراوستا وجود دارد که در آنها فرد از درگاه خداوند و فرشتگانش خواستار پسر است. با این حال آیاتی در اوستا یافت میشود که بر یکسانبودن ارزش پسر و دختر دلالت دارد در دعای “اهمائه ریشچه”[2]، فرد درضمن درخواست نعمتهایی مانند تندرستی، شادمانی روانی، زندگی مرفه و آسوده از اهورا خواستار است که فرزندان نامی و مشهور نیز به او عنایت نماید، واژه اوستایی که در این دعا آمده است: “آسنا مچذره زینتم”[3] است که به معنی فرزند نامی و مشهور است و فرزند اعم از دختر و پسر است در اندرزنامه “آذربادمهراسپندان” آمده است زن و فرزند خود را از فرهنگ باز مگیر که تو را تیمار و رنج گران از آن نرسد و پشیمان نشوی. در مورد آموزش اصول اخلاقی و مذهبی و دیگر دانشها، تربیت دختر و پسر یکسان بود و هر دو به یک اندازه بهرهمند میشدند.[4]
پروفسور”کریستینسن”[5] خاورشناس نامی دانمارکی درکتاب خود به نام شاهنشاهی ساسانیان مینویسد: دوشیزگان ایران باستان تنها با وظایف خانوادگی آشنا نمیشدند، بلکه اصول اخلاقی و قوانین مذهبی اوستا را نیز فرا میگرفتند و چه در اجتماع و چه در زندگی خصوصی از آزادی عمل برخوردار بودند. این آزادی عمل به اندازهای بود که اگر دوشیزهای میخواست حتی برخلاف میل والدین خود، با پسری زناشویی کند، پدر و مادر او نمیتوانستند ازاین کار جلوگیری کنند و موبدان بدون رضایت والدین دختر نیز به تقاضای آنها برطبق قانون ترتیب اثر میدادند.
شوهر به عنوان “نمانوپئتی”[6] و زن به عنوان “نمانوپتنی”[7] خوانده میشد. “گایگر”[8] در کتاب تمدن ایرانیان خاوری مینویسد: «زن در صف همسری شوهر قرارمیگیرد نه از تابعین او، کنیزش نیست بلکه رفیق و همسر و در کلیه حقوق باید با او شریک و برابر باشد». در ایران باستان زن شخصیت حقوقی داشت و میتوانست صاحب مال و ملک از خود باشد. بنابه نوشتههای کتاب “نیرنگستان” زنان میتوانستند در سرودن “یسنا” و برگزاری مراسم مذهبی با مردان همکاری کنند یا خود به این کار مبادرت کنند. حتی در دوران سالخوردگی هنگامی که عادت زنانگی از آنها رفع میشد میتوانستند وظیفه نگهبانی آتش مقدس را به عهده بگیرند. زنان دانشمند بنا به کتاب “مادیکان هزار دادستان” (هزارماده قانون) میتوانستند به شغل وکالت دادگستری بپردازند و حتی گاهی بر مسند قضاوت بنشینند.[9] درباره جایگاه والای زن در ایران باستان، در متن پهلوی “مادیکان هزار دادستان”، به مطالب جالبی برخورد میکنیم: اداره خانواده به صورت عادلانهای میان پدر و مادر خانواده تقسیم میشد، مادر در اداره امور داخلی خانواده اختیار تام داشت به گونهای که پدر حق دخالت در کارهای او را نداشت. ایرانیان باستان دختر را مجبور به ازدواج برخلاف میل خود نمیکردند. زن در میان ایرانیان باستان، جایگاه والایی داشت. او از موقعیتی برابر با مرد برخوردار بود، البته این مسأله در کتب دینی ایرانیان به طور آشکارا نمودی ندارد. دختر ایرانی نه تنها وظایف مربوط به خانواده، بلکه اصول اخلاقی و دینی اوستا را نیز فرا میگرفت. او هم در خانه و هم در بیرون از خانه از آزادی برخوردار بود. در اوستا در فهرست شخصیتهای نامبردهای که به خاطر قداست، خرد، قهرمانی و فداکاری ذکر شدهاند، نامهای زنان ممتازی به چشم میخورد. دختر به شوهری داده میشود که جوان، زیبا، سالم، هنرمند، خوشخو، فرهیخته و خوشبیان باشد. عنوان “مانوپتنی” یعنی بزرگ خانواده که اوستا به زن می دهد، نشاندهنده برابری جایگاه مرد و زن است. این مسأله درمتون پهلوی از جمله “دینکرد”، “مینوی خرد” و “دادستان دینیگ” نیز آمده است.[10] زنان ایرانی در دوران باستان در فن تیراندازی، اسبسواری، شمشیرزنی و دیگر فنون پهلوانی نیز آموزشهایی میدیدند و در شکار و جنگ شرکت میجستند.[11]
در دوره هخامنشیان، درصورتی که فرزند میدید که مادرش وارد مکانی میشود که او در آنجا ایستاده است درحالت ایستاده باقیمیماند تا مادر به او اجازه نشستن بدهد. حتی شاه نیز برای مادر خود احترام فراوان قائل میشد و درهنگام غذاخوردن پایینتر از مادر بر سر میز غذا مینشست.[12]
زنان در ایران برخلاف زنان در یونان و روم از حق مالکیت برخوردار بودند و نیز بسیاری از زنان جامعه ایران ساسانی که مربوط به طبقه بالای جامعه بودند، از حقوق اجتماعی بهره مییافتند. همچنین دوده سالار (بزرگ خانواده) میتوانست آنان را برخود سالار و صاحب اختیار یا به اصطلاح پادشاه کند. در آن صورت زن میتوانست شخصاً همسر اختیار کند و نیز برخلاف زنان طبقات پایین، در دادگاه گواه یا داور باشد.[13]
در درون خانواده زن از ارجمندی و قدرتی برخوردار بود که به نقش او به عنوان مادر خانواده (کدبانو) بازمیگشت. در آن دوره اعتقاد بر این بود که “فرهخانه” با کدبانو پیوند دارد و هرگاه جسد او را از خانه بیرون برند “فرهخانه” با وی به در خواهد رفت. فرزندان ملزم بودند که هم از پدر و هم از مادر فرمانبرداری کنند. همسر کدخدا میتوانست در اموال شوهر شریک او باشد. زن حق مالکیت داشت و میتوانست درآمد ویژه ای داشته باشد و دستمزد خود را برای خود نگهدارد. وقتی زن و شوهر با هم وام میگرفتند، به صورت شریک متضامن با آنها رفتار میشد و وامدهنده میتوانست درغیاب شوهر وام را از زن بازپس گیرد.[14]
با این حال از کتابهای پهلوی برمیآید که از اعتبار جنسیت مردانه و اقتدار جامعه هند و اروپائیان باستان در دوره ساسانی، چنان اثری بر جای بوده است که پسرزاده شدن امتیاز تلقی میشد. مرد هم حرمت و مزایای حقوقی بسیاری را دریافت میکرد و هم مسئولیت تأمین معاش زن و فرزندان را برعهده داشت. بدان گونه که زن بیوه مظهر بیپناهی و رنجوری بود، اما زن کوشا و هوشیار با سود جستن از حق تملک و دارایی و کار میتوانست به یاری بخت و دانایی، جایگاه والایی در جامعه بیابد. زن در آن روزگار، توان آن را داشت که مزایایی را با شایستگی ذاتی و کوشندگی از آن خود کند که مردان خودبهخود به محض مرد زادهشدن امکان بهرهمندی از آن امتیازات را مییافتند. [15]
در”گاهان” زن از دو دیدگاه مورد توجه قرار میگیرد که مکمل یکدیگرند، یکی به عنوان گرونده زرتشتی و دیگر به عنوان یکی از دو جنس بشر که نقش و جایگاهی ویژه در زندگی اجتماعی دارد. در مورد اول وجدان زن مورد خطاب است. وی ولی به مثابه نیمی از گروندگان دین شناخته میشود. پیامبر او را فرا میخواند تا بیندیشد و خود، دین خویش را برگزیند. در دومین نظرگاه وی نقش خاص خود را باید به عنوان دختر و همسر و مادر در خانواده ایفا کند. در اینجا زن نقش طبیعی و زیستی زایمان و پرورش نوزاد را برعهده دارد که موجب دوام جامعه و بقای نسل و نوع بشر است. وجدان زن آزاد است که بر اساس رأی و خرد و شناخت خود آنچه را بهتر میداند اختیار کند اما بنابر گواهی آثار مکتوب، روی هم رفته از برابری جایگاه زن و مرد چنان که در”گاهان” میآید بتدریج کاسته میشود و هر چه از متنهای کهن فاصله میگیریم، جنس مذکر بیشتر به چشم میخورد و مقام و منزلت زن تنزل مییابد. در متون نیایشی اوستا یعنی بخشهای غیر گاهانی یسنا و نیز “ویسپرد” و “یشتها”، تأکید بیشتری بر ارجمندی زن وجود دارد. [16]
“گاهان” مژده حیات اخروی را به زن و مرد یکسان میدهد و هر چند وظایف زندگی را میان آن دو تقسیم میکند، نیکی ورزیدن و رستگاری را برای هر دو جنس همانند میشمارد. اوستای متأخر نیز تحتتاثیر آموزههای گاهانی، پیوسته روح بهشتی و جاوید یا “فروهر نیک” و پارسای زن و مرد را در کنار هم میستاید و یا حتی در کتاب “ویدیوداد”، سوگواری را برای هر دو یکسان میداند. “یشت کردن”، بر زن و مرد هر دو واجب است، مراسم ویژه در گذشتگان نیز برای هر دو یکسان است و از جزئیاتی ناچیز در این باره میتوان چشم پوشید.[17]
[1]. Cf. Cawasji Katrak, Jamshid, Marriage Ancient Iran, p.5
[2] . Ahmāa̒e Rishcha
[3] . Asna Machdhara Zintam
[4] . آذرگشسب، اردشیر، مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، ص ص.9-168
[5] . Christion Sen
[6] . Namanu Paa̒ti
[7] . Namanu Patni
[8] . Geiger
[9] . همان منبع، 2-170
[10]. Cawasji Katrak, Jamshid, op.cit., pp.7-8
[11] . آذرگشسب، اردشیر، ص.172
[12]. Cawasji Katrak, Jamshid, op.cit., p.7
[13] . مزداپور، کتایون، حیات اجتماعی زن در تاریخ ایران، ص. 73
[14] . همو
[15] . همان منبع، ص.74
[16] . همان منبع، ص ص.3-53 و 9-48
[17] . همان، ص.106
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : بررسی آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام , بررسی آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام , پایان نامه بررسی آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام , دانلود , دانلودبررسی آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
دانلود فایل فلش گوشی A310F به صورت چهار فایل (4 فایله A310F)
firmwares Samsung A310F Galaxy A3 2016 LTE
نام و بیلد نامبر فایل : A310F_U1AOLE_VFG1AOL
ورژن آندروید: 5.1.1
این فایل توسط تیم نرم افزاری جنوب جی اس ام تست شده میباشد.
تحقیقی را در رابطه با آداب و آیین سنتی ازدواج در استان آذربایجان شرقی و اهالی ترکمن استان گلستان انجام داده شده است، که جهت ارائه در درس جامعهشناسی خدمت شما ارائه میگردد منابع کلیه نوشتههای این تحقیق سخنان اهالی این استان و روستاهای اطراف آن میباشند که یا ساکن استان آذربایجان شرقی و یا ساکن ترکمنصحرا بودهاند و یا هماکنون در تهران سکونت دارن
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
مراسم سنتی ازدواج در استان آذربایجان شرقی
مراسم خواستگاری: بعد از انتخاب دختر توسط شخص داماد و یا خانواده داماد، برای انجام مراسم خواستگاری شخص داماد به همراه خانواده به منزل خانواده دختر انتخاب شده میروند.
این مراسم حتما باید شب هنگام برگزار گردد. در این منطقه رسم بر این گونه است که از همان ابتدا با یک قوطی شیرینی خانواده داماد قصد رفتن به خانه عروس را میگیرد.
و پس از صحبتهای خانواده عروس و داماد بایکدیگر اگر خانواده عروس راضی بودند و عروس نیز راضی بود، درب قوطی شیرینی را باز میکنند و شیرینی را با شادی و مبارکی میل میکنند.
اما اگر جواب منفی بود و عروس ناراضی بود جعبه را باز نکرده و روز بعد از شب خواستگاری آن را پدر عروس به خانواده داماد یا بستگان داماد برمیگرداند.
بعد از موافقت کردن خانواده عروس، شخص داماد به همراه خانواده خود یک چادری و یک حلقه نشونی به منزل عروس میبرند و عروس را اصطلاحا «نشانی» میکنند که به این مراسم «نشانناماخ» میگویند. در این مرحله از خواستگاری داماد و عروس میتوانند با یکدیگر جداگانه صحبت کنند و نظرات و خواستههای خود را به یکدیگر بگویند. در همین حین پدر و مادر عروس و داماد نیز در اتاقی دیگر راجع به نحوه مراسم عروسی، شیربها، مهریه و کلیه مسائل مربوط به ازدواج این دو جوان بحث میکنند. در این مراسم خانواده دختر معمولا مبلغی را به عنوان شیربها از خانواده داماد دریافت میکند که به اصطلاح به آن «باشلیخ» میگویند. این مبلغ میتواند نقدی باشد و یا به صورت کمک کردن در هنگام خرید وسایل جهیزیه و وسایل مورد نیاز برای برگزاری مراسم عروسی باشد. از جمله رسومات مخصوص این استان درخواست خانواده عروس مبنی بر کمک کردن خانواده داماد به آنها در تهیه اقلام موردنیاز برای برگزاری مراسم ازدواج میباشد.
مثلا خانواده عروس بدین گونه شرط می کند که تمامی هزینههای خرید چای، برنج، روغن، گوشت و میوه و شیرینی عروسی را باید خانواده داماد پرداخت کند.
البته اگر چنین شرطی هم در بین خانوادهها بیان نشود به صورت خودبخودی نیز خانواده داماد تعدادی جعبه میوه و مواد غذایی را به خانه عروس میفرستد اما خوب برخی از خانوادهها شاید به علت وضع مالی و نگران بودن از فراموش شدن این رسم از سمت خانواده داماد آن را شرط میکنند و روز خواستگاری این مسائل را عنوان میکنند.
بعد از گذراندن این مراسم روز بعد از آن داماد خانواده خود را به همراه فامیل خود و بزرگان و ریش سفیدان خود که اغلب پدربزرگها، مادربزرگها، عمه، دایی و خالههای داماد هستند برای صحبت کردن و برگزاری مراسم بلهبرون که به اصطلاح به آن «دانیشیخ» گفته میشود به خانه عروس میروند. دانیشیخ به معنی گفتگو کردن بحث کردن و صحبت کردن درباره مهریه میباشد. و کل مراسم دانیشیخ بیشتر به خاطر آشناشدن خانواده دو طرف و تعیین مقدار مهریه که البته این روزها خیلی هم مهم شده است میباشد.
مراسم دانیشیخ:
در این مراسم ابتدا طرف دختر خواستههای خود را به همراه مبلغ مهریه عنوان میکند و بعد از گفتگو و بحث کردن مبلغ ذکر شده اگر مطابق با قیمت رایج در ازدواجهای قبلی قبیله یا شهر باشد، موافقت میشود و مبارک باد گفته میشود، اما اگر خواسته عروس بیشتراز عرف شهر یا روستا باشد، اینجا دیگر کار ریشسفیدها سخت میشود چرا که خانواده داماد به هیچوجه زیر بار حرف پدر عروس نمیرود و عنوان میکند که مثلا مهریه دختر فلانی اینقدر بود که درماه گذشته ازدواج کرده و ما هم همین مقدار می توانیم پرداخت کنیم. اگر بیشتر از این طی کنیم خلاف رسم و سنت عمل کردهایم و کسانی که بعد از ما میخواند مهریه را برای فرزندان خود تعیین کنند همواره ما را سرزنش خواهند کرد که چرا مبلغ مهریه را بالا بردهایم. و خلاصه با هر دردسر و سختی که وجود دارد دو طرف بالاخره سر مبلغ و شرایط مهریه به توافق میرسند. البته شرطهایی مثل بردن عروس توسط داماد به مکه، زدن سند ماشین یا ویلا و یا خانه و زمین و یا حتی بخشیدن تعدادی گوسفند و گاو میتواند از شروط مذکور در مهریه باشد.
بعد از پذیرفتن مهریه توسط پدر داماد، یکی از بزرگان،حال از طرف داماد یا از طرف عروس، 2 تا کله قند را که خانواده داماد به همراه خود آورده است، میشکند و بدینگونه دیگر ازدواج این دو حتمی میشود. فلسفه شکستن این قند از طرف بزرگان فامیل بدینگونه روایت شده است:
میگویند که پس از شکسته شدن قند که نشانه شیرینی و خوشی میباشد، و شگون خوبی برای نوعروس دارد، خردههای این قند را بزرگ فامیل به افرادی که جوان باشند چه پسر وچه دختر و ازدواج نکردهاند، میدهند تا بخت آنها نیز باز شود و به زودی ازدواج کنند.
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : تحقیق جامعه شناسی درباره بررسی مراسم ازدواج سنتی در آذربایجان و ترکمن ها , تحقیق جامعه شناسی درباره بررسی مراسم ازدواج سنتی در آذربایجان و ترکمن ها , دانلود , پایان نامه تحقیق جامعه شناسی درباره بررسی مراسم ازدواج سنتی در آذربایجان و ترکمن ها
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
دانلود فایل فلش سامسونگ A300GD به صورت چهار فایل (رام 4 فایله A300GD)
نام فایل و بیلد نامبر : A300GDXU1AOA4_OLC1AOA1
ورژن آندروید:4.4.4
این فایل توسط تیم نرم افزاری جنوب جی اس ام تست شده و بدون مشکل میباشد.
مقدمه (بیان مسئله، توجیه اهمیت موضوع) سوء استفاده از دارو یک پدیده جهانی است این پدیده تقریبا برهمه کشورها تاثیردارد با این تفاوت که وسعت و ویژگی های آن ازیک ناحیه به ناحیه دیگر فرق می کند این خطرمتوجه سراسر جهان است به خصوص درمیان جوانان و در چندین دهه گذشته مشکل بزرگی بوده است بیشترین دارویی که به طور وسیع در سراسر جهان استفاده می شود حشی
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
در سالهای اخیر،در ایران اعتیاد به هروئین بیشترین استفاده را نسبت به داروهای دیگر داشته است .در ایران 000/60 نفر سوءاستفاده کننده از دارو یعنی تقریبا10 % از جمعیت کل کشور وجود دارد (3).
هروئین یک داروی اعتیاد آور است و استفاده از آن یک مشکل جدی درآمریکا به شمار می رود ،مطالعه ای که اخیرا انجام شده بیانگر این مطلب است که مشکل به سطح اپیدمیک رسیده و برطبق بررسی ملی سال 2002 در مورد سوءاستفاده از دارو و سلامتی :گزارش شده است که تقریبا 7/3 میلیون نفر آمریکایی12ساله و مسن تر حداقل یک با ر در طول زندگیشان مصرف هروئین داشته اند که 6 /1% جمعیت در سن 12سالگی و بیشتر بوده اند ، در سال گذشته تقریبا 000/404 نفر(2/0%) مصرف کننده هروئین و در طول ماه گذشته 000 /166نفر(1/0%) گزارش شده است (4). سیستم مدیریت اطلاعات معتادین به هروئین (HAIMS ) سیستمی است که اطلاعات معتادین به هروئین را ثبت ،جمع آوری ،ذخیره ،بازیابی ،تحلیل ،توزیع و به منظور پیشگیری و درمان استفاده می کند .
دلایل انتخاب موضوع اعتیاد :
چرا اعتیاد به هروئین انتخاب شده است ؟
1-وسعت استفاده : پاکستان و ایران در حال حاضر بالاترین میزان اعتیاد به هروئین را در جهان دارند و برآورد می شودکه تقریبا 10% جمعیت ایران دارو مصرف می کنند (5) .
2-دسترسی آسان : در سال 2001 تعداد تخمینی استفاده کنندگان داروی تزریقی در ایران وسعتی بین 000/200 تا 000/300 داشته است و این افزایش ناشی از تغییر روشهای دادوستد و افزایش دسترسی به هروئین است (6).
3– ارزانی : علت تزریق کردن هروئین این است که این دارو نسبت به داروهای دیگر ارزانتر است و به راحتی می توان حتی در خیابان به آن دسترسی یافت اما برای مثال تریاک گرانتر بوده و دسترسی به آن مشکل است (7).
4- خطرات هروئین برای سلامتی : استفاده هروئین با بروز بیماریهای جدی و تهدید سلامتی همراه است این بیماریها شامل :سقط خودبه خودی ،رو هم افتادن دیواره وریدها،عفونت لایه هاو دریچه های قلب و حتی مرگ در نتیجه دوز مصرف بالا .گاهی ممکن است پدیده هایی(مانند عوارض کاهش دهنده تنفسی ) درنتیجه فقر،وضعیت سلامتی فرد مصرف کننده را بخطر بیاندازد .معتادان تزریقی ممکن است به بیماریهای عفونی مثل ایدز و هپاتیت مبتلا شوند.در پایان سال 2002 تقریبا 000/000/42 نفر در سراسر جهان به ایدز مبتلا بوده اند در طول همان سال 000/000/5 عفونت جدید گزارش شده است .
یک سوم افراد مبتلا به ایدز بین 15تا 24سال سن دارند به تدریج تزریق مواد مخدر حالت اپیدمیک به خودمی گیر ند و 5% موارد انتقال ایدز در اثر تزریق همین مواد است (8).
5- جنایت (بزهکاری): استفاده از هروئین با ارتکاب جنایت در ارتباط است به این علت که واردات و توزیع آن غیر قانونی است و بسیاری از معتادان جهت به دست آوردن پول برای خرید دارو به دزدی و فحشا گرایش دارند علاوه براین رقابت شدید بین دلالان داروها باعث مرگ افراد تماشاچی بیگناه می شود (9) .
برای کاهش و حذف استفاده از هروئین نیاز به آمارهای جدید در موردعلت شناسی مصرف هروئین داریم یعنی اینکه چه کسانی هروئین مصرف می کنند و به چه دلیل ؟AHIMS سیستمی است که می تواند چنین خدماتی را فراهم کند اما ایجاد این سیستم نیاز به راههای ارتباطی و مشارکتی دارد. سپس باید راههای عملی و فرمولهاو وسایل و روشهای مناسب رابرای برنامه ریزی شناسایی کرد .
لذا مانیاز به مشارکت بین سازمانها و افراد ذیل را داریم :
1- سازمانهای دولتی
2- سازمانهای غیر دولتی
3- والدین
4- معلمین
5- متخصصین بهداشتی
6- سازمانهای جامعه و جوانان
7- سازمانهای کارگران و کارمندان
8- بخش خصوصی
ضرورت اجرای طرح را به صورت خلاصه شرح دهید:
در دنیای امروز به سبب پیچیدگی مسائل و مشکلات ، نیاز به اطلاعات و آمار و ارقام در تصمیم گیری مدیریت بیش از هر زمان دیگر احساس میشود.هنگام تصمیم گیری پیرامون یک مساله نه تنها باید اطلاعات آماری و تحلیلی وسیعی فراهم کرد ، بلکه باید تدابیری اتخاذ شود که اطلاعات مورد نیاز فورا و به سرعت در دسترس تصمیم گیرندگان قرار گیرد. اطلاعات صحیح ، کامل و به روز هستند که مدیران را در رسیدن به اهدافشان یاری میکنند . چون اعتیاد به خصوص اعتیاد به هروئین به همراه خود بیماریهای خطرناکی مثل ایدز ،هپاتیت ،کنسرها، بیماریهای ریوی و… را به همراه دارد و از آنجایی که فراوانی مصرف این ماده نسبت به مواد مخدر دیگر بیشتر می باشد و صدمات جبران ناپذیری از نظر اقتصادی و نیروی فکری بر پیکر جامعه وارد می کند و با درمان و پیشگیری ازآن می توان سلامت ، اقتصاد و نیروی کار جوان را به جامعه برگرداند.
بنابراین برای برنامه ریزیهای پیشگیری و درمان اعتیاد دسترسی به اطلاعات ، مشارکت و کار گروهی وسیع جهت حل این مسئله ضروری است.همچنین بمنظور کاهش و حذف استفاده از هروئین در جامعه نیاز به آمارهای جدید در مورد علت شناسی مصرف هروئین یعنی اینکه چه کسانی هروئین مصرف می کنند و به چه دلیل داریم.
رئیس دادگاههای انقلاب استان اصفهان در بازدیدی که از زندان استان اصفهان به عمل آورد چنین اذعان داشت که : بیش از نیمی زندانیان در ارتباط با اعتیاد در زندانهای استان اصفهان دوران محکومیت خود را میگذرانند، بنابراین بایستی علل گرایش سایر خصوصیات آنها به منظور مبارزه بهتر با این وضعیت کاملا مشخص گردد(1).
HAIMS (نظام مدیریت اطلاعات اعتیاد به هروئین): سیستمی است که می تواند چنین خدماتی را فراهم کند اما ایجاد این سیستم نیاز به راههای ارتباطی و مشارکتی دارد. سپس باید راههای عملی و فرمولهاو وسایل و روشهای مناسب رابرای برنامه ریزی شناسایی کرد .
لذا مانیاز به مشارکت بین سازمانها و افراد ذیل را داریم :
قیمت فایل فقط 5,000 تومان
برچسب ها : پروژه دوره کارشناسی مدارک پزشکی با موضوع بررسی نظرات کارشناسان ذیربط با اعتیاد , پروژه دوره کارشناسی مدارک پزشکی با موضوع بررسی نظرات کارشناسان ذیربط با اعتیاد , دانلود , پایان نامه پروژه دوره کارشناسی مدارک پزشکی با موضوع بررسی نظرات کارشناسان ذیربط با اعتیاد
قیمت فایل فقط 5,000 تومان